Wat bij schade of verlies? Wat zijn de mogelijkheden i.v.m. garantie, herstelling en vervangtoestellen?
Koop of huur je een laptop via de school? Dan krijg je aantrekkelijke garantievoorwaarden, inbegrepen in de prijs. Gebruik je een eigen toestel, dan ben je zelf verantwoordelijk. Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, hieronder vind je enkele tips en meer informatie.
Schade of verlies
Hoe voorkom je schade en wat als er toch schade is?
We sensibiliseren elke leerling om zorgzaam om te springen met eigen materiaal, schoolmateriaal en dat van medeleerlingen. Zo voorkomen we schade en andere problemen. Bij de laptop wordt bovendien een beschermhoes en een schermbeschermer geleverd. Het is verplicht om de laptophoes en screenprotector te gebruiken.
Als je je laptop laat vallen, het scherm stukgaat of er vochtschade is dan wordt dit niet gedekt door de garantie. Maar dankzij het systeem van forfaitaire herstelling van schade aangebracht door de leerling zelf houden we de kosten redelijk en beheersbaar voor de ouders.
Wat als iemand anders schade toebrengt? Als leerling ben je zelf verantwoordelijk voor het toestel. Brengt toch iemand anders schade toe, dan meld je dit aan de graadcoördinator. Na analyse van het geval is het mogelijk dat de ouders van beide partijen gecontacteerd worden. We rekenen op de eerlijkheid van de leerling en de ouders om onderling overeen te komen. Bij een verhaal van gedeelde schuld komen de ouders overeen elk de helft te betalen.
Wat bij verlies van het toestel?
In geval van diefstal of vandalisme worden leerling en ouders uitgenodigd op school om de mogelijkheden te bespreken. Het gaat in dat geval over de afrekening van het verloren toestel maar ook over de aanschaf van een vervangend toestel. Wat de mogelijkheden zijn, hangt af van elke concrete situatie. De school streeft er altijd naar de meest voordelige regeling voor leerling en ouders te maken.
Het bijhorende verzekeringscontract dekt schade en diefstal met braak of onder dreiging en met proces verbaal (pv) door de politie, met uitzondering van diefstal op school. Het gaat om een verzekering met franchise, waarbij het toestel zal worden vervangen door een gelijkwaardig toestel. In geval van diefstal wordt altijd aangifte gedaan bij de politie. Afhankelijk van de situatie zal de politie concrete stappen ondernemen.
Garantie & herstelling van schooltoestellen
Wat valt binnen de garantie?
Voor alle problemen waarbij het toestel niet meer goed functioneert zonder dat er externe schade is aan het toestel kun je een beroep doen op de garantie. Je toestel wordt dan gratis hersteld. Zodra de herstelling gebeurd is, krijg je een bericht via Smartschool.
De batterij valt mee onder de garantie en service van de laptop gedurende de volledige garantieperiode. Signpost vervangt kosteloos elke batterij die minder dan 70 procent van de normale prestaties levert. Je laptop moet immers bijna een hele schooldag kunnen meegaan en met een kapotte batterij lukt dat niet.
Als je een schooltoestel gebruikt, ontvang je een reservetoestel dat je kan meenemen naar huis. Signpost zal je toestel op school komen herstellen binnen de 48 uur. Opgelet: probeer je laptop nooit zelf te herstellen en laat ook derden geen herstellingen uitvoeren. Elke verandering of herstelling die niet via Signpost gebeurt, kan de garantie doen vervallen.
Wat dekt de garantie niet? En wat is forfaitaire herstelling?
Als je laptop valt, het scherm stukgaat of er vochtschade is dan wordt dit niet gedekt door de garantie. Maar dankzij het systeem van forfaitaire herstelling van schade aangebracht door de leerling zelf houden we de kosten redelijk en beheersbaar voor de ouders.
Signpost rekent per schadegeval een forfaitair bedrag van €39 (incl. btw) aan. Elk schadegeval wordt apart behandeld. Als blijkt dat verschillende defecten geen verband met elkaar houden, worden deze defecten beschouwd als afzonderlijke schadegevallen. In dat geval kan het zijn dat je meer dan één keer €39 moet betalen. Je kan dit bedrag eventueel via de eigen familiale verzekering recupereren. Let op: de school bemiddelt niet met een verzekeringsmaatschappij.
Sommige schadegevallen vallen onder de categorie ‘cosmetische schade’. Dit is schade die de werking van het toestel niet verhindert, bijvoorbeeld een deukje in de behuizing. Voor deze schadegevallen hanteert Signpost aparte, hogere bedragen, die kunnen verschillen van geval tot geval.
Herstelling tijdens vakantieperiodes
Gebruik je een toestel van de school dan kan je ook tijdens vakantieperiodes bij de hersteldienst van Signpost terecht. De voorwaarden blijven dezelfde, maar je kan enkel in uitzonderlijke gevallen een vervangtoestel krijgen. Het dichtstbijzijnde herstelcentrum van Signpost bevindt zich in Hasselt.
Vervangtoestellen
We hebben op school voldoende vervangtoestellen ter beschikking. Zo kan elke leerling beschikken over een werkend toestel tijdens de lesuren en komen er geen taken, toetsen of proefwerken in het gedrang.
Als je een eigen toestel gebruikt (geen toestel aangekocht of gehuurd via de school), kun je ook een beroep doen op de reservetoestelen van de school, mits betaling van een waarborg.
Veelgestelde vragen
Heb je nog vragen of wil je meer weten over het laptopproject? In onze FAQ’s geven we op basis van enkele veelgestelde vragen meer informatie.