Don Bosco Helchteren

Praktische Doeners

2de graad

Elektriciteit is een technisch-praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. De leerlingen denken in functie van de realisatie en ontwikkelen technisch-operationele vaardigheden in huishoudelijke en niet huishoudelijke elektrische installaties, elektropneumatica, (de)montagetechnieken, sanitaire installatietechnieken en onderhoudstechnieken in een context van voertuigen.

De leerlingen Elektriciteit zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Via concrete contexten verwerven ze basis-theoretische inzichten. Zij leren binnen een afgebakende en veilige leersituatie geleidelijk meer autonoom functioneren en zijn in staat effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Fijn-motorische vaardigheden helpen leerlingen om tot realisaties in de praktijk te komen. Ze gaan aan de slag met elektrotechnische installaties, elektromechanische toepassingen of voertuigen. Ze verdiepen zich in nieuwe installatietechnieken, onderhoudstoepassingen, elektrificatie van voertuigen en het instellen van toestellen via apps.

Hout is een technisch-praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. De leerlingen maken kennis met massief hout, houtachtige plaatmaterialen, verspaningstechnologie en constructies. Ze maken gebruik van digitale technologieën om het technisch proces voor te bereiden en ontwikkelen technisch-operationele vaardigheden voor het machinaal realiseren van constructies en projecten in massief hout en houtachtige plaatmaterialen. Zorg voor het milieu, veilig en ergonomisch werken en circulaire economie vormen een rode draad doorheen de studierichting.

De leerlingen Hout zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Via concrete contexten verwerven ze basis-theoretische inzichten. Zij leren binnen een afgebakende en veilige leersituatie geleidelijk meer autonoom functioneren en zijn in staat effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Fijn-motorische vaardigheden helpen leerlingen om tot realisaties in de praktijk te komen. Ze verdiepen zich in het realiseren van projecten in massief hout en houtachtige plaatmaterialen. Ze ontwikkelen technische vaardigheden en leren denken in functie van het technisch proces, de afwerkingsgraad en het eindresultaat. Ze werken geïnformeerd en toepassingsgericht met grondstoffen en materialen.

Mechanica is een technisch-praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. De leerlingen denken in functie van de realisatie en ontwikkelen technisch-operationele vaardigheden in verspanende technieken, niet-verspanende technieken, (de)montagetechnieken, lassen en koetswerk.

De leerlingen Mechanica zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Via concrete contexten verwerven ze basis-theoretische inzichten. Zij leren binnen een afgebakende en veilige leersituatie geleidelijk meer autonoom functioneren en zijn in staat effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Fijn-motorische vaardigheden helpen leerlingen om tot realisaties in de praktijk te komen. Ze realiseren producten in ferro-, non-ferro- en kunststofmaterialen en lassen constructies. Ze verdiepen zich in computergestuurde vormgevingsmachines en lasprocedures.

Vanaf 1/9/22 richten we ons in deze finaliteit ook op andere studiedomeinen naast STEM

3de graad

  • Projecten voor binnen- en buitenschrijnwerk en interieur ontleden, voorbereiden, realiseren, afwerken en plaatsen 
  • Machinale toepassingen 
  • Technologie en technieken voor de binnen- en buitenschrijnwerker en interieurbouwer 
  • EPB-regelgeving, basiskennis BIM

Lessentabellen nog niet beschikbaar

  • Materiaalkennis en technologie in de elektrotechniek 
  • Leidingen en dozen monteren en plaatsen 
  • Draden en kabels trekken 
  • Elektrische componenten plaatsen en aansluiten in verschillende borden 
  • Eigen installatie in werking stellen comform het AREI 
  • Basis van industriële componenten plaatsen en aansluiten (motoren, machines, PLC, 30 elektropneumatische sturingen)

Lessentabellen nog niet beschikbaar

  • Materiaalkennis en technologie in de lastechnieken 
  • Hoeknaad-, plaat- en pijpverbindingen lassen met halfautomaat- en TIG-lasproces in alle posities 
  • Lasverbindingen maken in constructiestaal, aluminium en roestvrijstaal volgens lasmethodebeschrijving

Lessentabellen nog niet beschikbaar

  • Installatie voor water, riolering, gas en distributieleidingen selecteren en plaatsen 
  • Sanitaire, centrale verwarmings- of ventilatie-installatie voor een residentieel of niet-residentieel gebouw in dienst stellen

Lessentabellen nog niet beschikbaar

finaliteit Arbeidsmarkt